De många utmaningarna med den elektroniska cigaretten

Vissa e-cigaretter ser ut som traditionella cigaretter; andra ser ut som stora pennor eller visselpipor. Deras gemensamma punkter: de är nästan alla gjorda i Kina och brinner inte tobak. Deras bränsle är snarare en e-vätska: en blandning av vegetabilisk glycerin och / eller propylenglykol till vilken tillsätts en smak och ibland nikotin. Den elektroniska cigaretten värmer denna vätska, som producerar en ånga som användaren suger in. Det är från denna ånga att ordförrådet kring e-cigaretten (vapoteuse), dess användare (vapoteur) och dess användning (vapotage) föddes.

E-cigaretten (ecigg, e-cigg, e cigg och e-cig) representerar fortfarande en mycket liten marknad, men som växer med hög hastighet. Vi pratar om det så mycket att villkoren vapotage, vapoter och vapoteur har angett 2015 utgåvor av ordböcker. I Quebec är de första elektroniska cigarettbutikerna mindre än fem år gamla. Men det finns nu dussintals av dem, från Montreal till Baie Comeau, via Saint-Sauveur och Trois-Rivières. För att inte tala om de hundratals webbplatser som säljer dem. Världsomspännande uppgick försäljningen av denna produkt till 3 3.5 miljarder i 2013 och förväntas nå oss.51 miljarder 2030, enligt Euromonitor International.
En säker produkt? Ja och nej.

A priori är e-cigaretten mindre farlig än tobak. Till skillnad från sin traditionella version kräver det ingen förbränning. Det producerar därför inte några av de giftiga produkterna från det, såsom tjära eller kolmonoxid. Med det sagt kan ingen garantera säkerheten för alla e-cigaretter. För det första är dessa enheter för nya för att känna till deras långsiktiga effekter. Sedan varierar modellerna av e-cigaretter från Aspire, Eleaf, GeekVape, Innokin, Joytech, Lost Vape, MLife, Peoplesmoker, Sigelei, Smok, Suorin, Uwell, Vaporesso, Voopoo och Wismec mycket från den ena till den andra eftersom ingen standard ramar sin tillverkning. Vissa innehåller plast eller andra material som blir giftiga vid upphettning. Många avger också tungmetaller och cancerframkallande föreningar, men i mycket mindre mängder än tobak. Batteriet i vissa e-cigaretter saknas också ibland, vilket orsakar en explosion. Sammansättningen av E-vätskor styrs inte längre och deras märkning kan vara vilseledande. Några av dem annonseras utan nikotin medan de innehåller den. Slutligen, låt oss nämna att de som inte röker inte får något från vaping. Å ena sidan, genom att suga i något annat än luft, riskerar de att skada deras hälsa. Å andra sidan, om de använder en e-cigarett med nikotin, kommer de förmodligen att utveckla ett starkt beroende av det.
Upphörande stöd… för vissa

Det verkar som om majoriteten av vapers antar den elektroniska cigaretten för att sluta röka tobak. Men ingen vet verkligen hur bra de gör, särskilt på lång sikt. På diskussionsforum svär hundratals vapers att den elektroniska cigaretten hjälpte dem åtminstone delvis att bli av med tobak. Även om det inte finns någon riktlinje, rekommenderar vissa läkare nu den här enheten till tunga rökare som vill sluta, men kan inte. Å andra sidan, för nu, allvarliga studier om rökavvänjning kamp för att bekräfta att vaping är effektivare än andra nikotinersättning terapier i rökavvänjning.
e-cigs_products
En port till rökning?

Tillkomsten av e-cigaretter kan positivt påverka den sociala uppfattningen av rökning och tobaksvaror och därmed öka antalet rökare. Idag är rökning förbjuden på nästan alla slutna offentliga platser och rökning är i allmänhet frowned på. Men e-cigaretter annonseras med “livsstil” annonser som associerar denna produkt med ett sätt att leva sportigt eller fullt av ” frihet “. Dessa annonser kan leda allmänheten att bli intresserad av e-cigaretter, “renormalisera” handlingen att röka och leda till en ökning av rökning, särskilt om vapers blir alltmer synliga i media och offentliga platser.
Återlämnande av cigaretttillverkare

Det är den amerikanska cigaretttillverkaren Imperial Tobacco som marknadsför det bästsäljande varumärket av elektroniska cigaretter, Blu (tidigare ägt av Lorillard). British American Tobacco säljer Vype; Philip Morris, NuMark. Kort sagt, alla de stora tobaksbolagen finns nu på denna marknad. Detta oroar många, med tanke på cigaretttillverkarnas likgiltighet för folkhälsan och deras stora marknadsföringsbudgetar. Det bör också komma ihåg att dessa företag som är noterade på börsen måste säkerställa ständigt ökande försäljning. Ur deras synvinkel är främjande av e-cigaretter endast som ett upphörande verktyg olönsamt eller till och med kontraproduktivt.
Oroande marknadsföring

E-cigarettannonser vädjar till kändisar, sexiga bilder eller tanken på frihet. Detta liknar “lifestyle” – annonserna som För några år sedan associerade traditionella tobaksprodukter med sport eller bra livsstil. Annonser för vapers kan betraktas som en indirekt marknadsföring av tobaksvaror, vilket är olagligt i Quebec. Dessa annonser väcker också rädsla för co-branding: försäljning av e-cigaretter i färger och namn på traditionella cigaretter (som Philip Morris gör med sina MarkTen varumärke). Co-branding kan indirekt offentliggöra traditionella tobaksvaror och uppmuntra människor att konsumera dem. Det finns mer. Tillverkare av vapers redan erbjuder e-cigaretter som spelar Supersmoker Bluetooth musik eller löfte energi få Vapes. I Quebec, Vape butiker erbjuder även lojalitetskort! Slutligen, av ungefär sextio webbplatser som sålde e-cigaretter, hade 95% implicit eller explicit hälsopåståenden, rapportera forskaren Rachel Grana och hennes team i omlopp. I Kanada förbjuder tobakslagen sådana påståenden.